Drop det: Pdf på din hjemmeside er både dårligt og unødvendigt

Lad nu være: Der er næsten ingen grund til at lægge en pdf på hjemmesiden. En almindelig side med tekst og evt. foto er langt bedre.

Jeg ser det tit i foreninger: Et godt, gammeldags referat bliver skrevet i Word og ville i gamle dage blive sendt rundt med post. Det kunne også være en indbydelse til fest. Eller et nyhedsbrev, med en samling store og små historier, som blev delt ud til medlemmerne eller de fik det med posten. Det ender på hjemmeside som en pdf.

“Sådan har vi altid gjort. og så lægger vi det på hjemmesiden til sidst”. Det kan måske virke smart og logisk. Men:

Ekstra besvær for læserne

Det er fristende at lægge en pdf-fil på nettet, som den er. Men du gør højst dig selv en (lille) tjeneste. Ikke dine læsere.

Pdf er skabt til papir, indeholdet skal som regel kunne printes ud. Derfor fungerer de ikke godt på nettet. Det tager ekstra tid at komme i gang med at læse indholdet og det kan være svært at læse.

Pdf på nettet er dårlige fordi

  • Det går langsommere: Læseren skal bruge en pdf-læser, et ekstra program for at komme til indholdet. Måske er programmet indbygget i browseren, men det tager stadig ekstra at hente det frem og få indholdet vist.
  • Det er grimmere: Indholdet er sandsynligvis sat anderledes op end din hjemmeside med anden skrifttype, skriftstørrelse og format.
  • Det er ikke tilpasset nettet: Hvis indholdet er skrevet til papir, fx. som et brev, passer det sjældent til en skærm.
  • Det bliver væk: Tekst i en pdf kan ikke umiddelbart læses af Google eller den søgemaskine, du nok har på din hjemmeside. og så kan det blive svært at finde igen. “Hvornår var det lige, at det kloakken blev repareret…?”

Kun få undtagelser

Der er meget få undtagelser, hvor pdf på nettet er den bedste løsning:

Er det et originalt dokument, for eksempel et officielt brev eller vedtægterne fra 1895, så giver det god mening med en pdf. Men overvej så at lave to versioner: En net-version til at læse et link til pdf’en som dokumentation.

Er indholdet sat kompliceret op kan det være svært at genskabe det ordentligt på hjemmesiden. Fx. foreningens regnskab sat op i tabeller, det kan være temmelig besværlig at flytte over. Men har du en simpel tekst fra Word er det nemt at klippe ind på hjemmesiden.

Har du en simpel tekst fra Word er det nemt at klippe ind på hjemmesiden.

Endelig kan man bruge pdf til at lave en ekstra version til print, fx. af foreningens vedtægter.

Dårlige grunde til at lægge pdf på hjemmesiden:

  • Det er nemt. Ikke nødvendigvis. Filen skal lægges ud på nettet og du skal finde stien til den, så du kan lave det rigtige link. Det er ikke altid logisk og kan sagtens drille.
  • Så skal det hele skrives ind igen. Nej, du kan meget ofte klippe teksten ud og klistre den ind på din WordPress side. Og hvis du oprindelig skrev teksten i Word eller andet tekstbehandling er det endnu nemmere at klippe klistre derfra.
  • Det har vi altid gjort. Ja, men i dag har vi bedre og nemmere mulighederfor at kommunikere end på papir.

Det gælder især om at tænke i andre arbejdsgange. Ikke mere “Papir Først” men i stedet “Indhold Først”. Hvis man fra starten tænker over hvor indholdet skal hen, bliver det nemmere og hurtigere at få på nettet.

Hvorfor bruge Word, når du kan lave et indlæg i WordPress og publicere det med det samme?

Fordele ved almindelig tekst i stedet for pdf

  • Det er hurtigere. Almindelig tekst og fotos er nemmere og hurtigere at hente for din browser.
  • Det er pænere. Design, skrift osv. passer til resten af din hjemmeside.
  • Du kan finde det igen. Søgemaskiner kan læse indholdet og hjælpe med at finde det igen.
  • Du kan linke til det. Det kan du selvfølgelig også til en pdf, men det er meget nemmere til en almindelig side og Google bliver glad.

Sådan undgår du pdf på nettet

Her er et par tips til at undgå pdf på din hjemmeside:

Skriv direkte på hjemmesiden. Hvorfor bruge Word, når du kan lave et indlæg i WordPress og publicere det med det samme? Hvis du senere skal bruge teksten, kan du bare kopiere den herfra

Del nyhederne op. Jeg ser mange nyhedsbreve eller orienteringsbreve med en samling nyheder og informationer, som foreningen laver med jævne mellemrum. Men hvorfor ikke publicere dem løbende hver for sig efterhånden? Så kommer relevante informationer ud med det samme i stedet for at vente, til der er nok i bunken til et nyhedsbrev. Løbende nyheder gør også jeres hjemmeside mere aktiv og troværdig og trækker flere brugere til.

Drop skabelonerne. Hvem siger, din tekst skal være et brev? I stedet kunne den være et indlæg eller en almindelig side. Referater behøver heller ikke udformes som i gamle dage. Og bare fordi du altid har lavet det i Word, behøver det ikke være den bedste måde i dag.


Når der nu alligevel er nogen, der spørger:

Sådan lægger du en pdf på din hjemmeside i WordPress

Hent adobes pdf-læser her