Langsomt internet er tilbage

(Fra min gamle blog, 2008)

Det burde være skønt og lynhurtigt at drøne rundt på nettet. Men så an er det langt fra altid. Det undrer mig efterhånden, hvor tit jeg venter foran en halvtom skærm og musen er frosset fast.

I gamle dage, da jeg begyndte at arbejde med hjemmesider, var internettet langsomt på grund at teknikken. Det indrettede vi os så efter: Når folk skulle betale telefontakst for at se din hjemmeside via et modem med sneglehastighed, så var der grænser for, hvad man kunne være bekendt at spilde deres tid med. Det gav til gengæld (en del) brugervenlige hjemmesider, hvor der var tænkt over indholdet og sparet på lir og unødvendige effekter.

Siden er der sket to markante ting: Der er kommet hurtigt bredbånd til mange mennesker. Og der er kommet nye muligheder for indhold på hjemmesider, især levende billeder.

Det har fået rigtig mange webansvarlige til at slikke sig om munden og gå amok i effekter og automatisk opdateret indhold. Og skal man være moderne, kræver det diasshow, blinkende bannere og skriftende indhold med alenlange dynamiske lister med det sidste nye.

Især annoncørerne er gået amok i grimme, effektfyldte banner-reklamer, der giver masser af opmærksomhed, men tager lang tid at hente og overdøver det indhold, man faktisk kom efter.

Et par eksempler:

På TV2s blogforside venter man forbavsende længe på at se listen med de seneste indlæg . Imens kan man forvirre sig med sekundære lister med tags, som redaktionen har valgt. Den kommer nemlig først frem, sammen med listen over TV2s egne bloggere. Forsiden af TV2.dk tager også en formiddag at hente, fordi der er så mange forskellige elementer og bannere.

På DRs nyhedsforside skal man først vente spændt på, at en nyhedsticker i toppen af siden gør sig færdig. Først derefter kan man få lov til at se de samme historier lige nedenunder og cirka tre kilometer nedefter.

Mest irriterende er store reklamer som på ekstrabladet.dk. Med blinkende tekster, levende billeder og ”klik nu her for hulen..” For tiden er der en reklame for Stofa, der sætter i med stroferne fra et fuldt bemandet symfoniorkester og verdens største kor, når man lige kommer til at bevære musen forbi. Første gang bliver man forskrækket. De næste gange bare irriteret og lover sig selv aldrig at få et abonnement hos Stofa.

Og så tænker du sikkert: ”Gamle mand, få dig nu en ny computer og rigtigt bredbånd!” Men det har jeg faktisk allerede, men begge husets pc’er har det alligevel med at fryse fast på tunge hjemmesider. På trods af, at vi har haft 2MB forbindelse et par år efterhånden. Der må da også være en del normale mennesker, der har langsommere internet end mig.

Kan vi ikke snart få lidt fokus på det nød vendige indhold? Behøver det hele være med, bare fordi det er muligt? Jeg har ikke noget imod at bruge en masse tid på nettet. Men jeg er træt af at spilde tiden på overflødigt indhold, der bare er med, fordi det ser smart ud og kan lade sig gøre .

Til toppen

 

Kontakt mig





Større formular?