6 gode grunde til at have priser på din hjemmeside

Den er næsten sikker hver gang, jeg skal lave en firma-hjemmeside: Jeg forslår at lave en side med priser, men det synes kunden ikke om.

Der kan være – enkelte – gode grunde til ikke at have dem. Men her er 6 gode grunde til at have en side med priser:

  1. Troværdighed. Det virker troværdigt og seriøst, når du lægger dine priser frem og står ved dem. En grund mindre til at kunden kan blive overrasket, når regningen kommer.
  2. Brugerne interesserer sig alligevel for det. Prisen har altid betydning for, om brugerne af din hjemmeside køber hos dig, uanset hvor rige de er. Begge parter sparer tid og energi, hvis dine priser er tydelige.
  3. Stå ved din pris. Hvis du er billig, kan du prale med det. Hvis du er dyr, kan du lige så godt stå ved det. Kvalitet koster, og det bør kunderne vide fra starten.
  4. Skræm dårlige kunder væk fra starten. Hvis de ikke vil betale din pris, skal I ikke spilde hinandens tid.
  5. Undgå misforståelser. Vær konkret og beskriv dine ydelser præcist, så kan du undgå forkert af, hvad du laver og ikke laver.

Du behøver ikke være bundet

Selvfølgelig skal du overholde de priser, du opgiver. Men du behøver heller ikke være bundet af dem. Din prisside skal give dine kunder en ide om dit prisniveau, men de kan jo sagtens variere. Selvom du har en fast timepris, ligger antallet af timer ikke nødvendigvis fast. Og et pakketilbud kan sagtens kræve en ekstra indsats, mere udstyr eller lignende. Det kan I så evt. forhandle om.

Vil du være på den sikre side, så skriv fx. et par linier om, at priserne er vejledende og du kommer med et konkret tilbud til hver opgave.

Alternativer

Her er flere muligheder, som  giver dine mulige kunder en ide om dit prisniveau:

  • Priseksempler. Hvad koster de typiske  ydelser cirka?
  • Pakketilbud.  Er også gode til at markedsføre dig på.
  • Timeløn. Selvom den er fast, kan dit timeforbrug jo sagtens variere.
  • Materialer, omkostninger, faste gebyrer osv. Skriv også gerne, hvis de er gratis.

Og hvis det er helt umuligt at give konkrete priser, så skriv det. Forklar fx. at opgaverne er så forskellige, at det er umuligt at give en fast pris på forhånd. Så har du i hvert fald gjort et forsøg på at fortæle om dine priser. Men tænk lige grundigt over det først. Det skal ikke bare være den nemmeste løsning.

3 kommentarer til “6 gode grunde til at have priser på din hjemmeside”

  1. Meget enig i at det er langt bedre at have priser på sin hjemmeside. På linde-media.dk har jeg også valgt at stå ved mine priser – især fordi de er super gode, men også for at undgå unødvendig kommunikation.

    1. Ja, du har jo lavet nogle gode pakker med skarpe priser. Og nye kunder kan se, hvad de får for pengene. Det er smukt, især med bestillingsknap sammen med.

      Men måske kunne du også skrive lidt mere for dem, der falder udenfor pakkerne. Det kunne være en personlig hjemmeside eller en side til et etableret firma, der ikke ser sig selv som iværksættere. Du kan enten lave lidt flere pakker eller . Angive en timepris til øvrige opgave. Hvis du altså har behov for det. ..

  2. Helt enig – det giver kunden en ide om prisen også selvom at produktet er lidt mere flydende.

    Man kan altid lave en side for sig selv, hvor kunden kan præcisere opgaven og derved at udbyderen give prisen på en unik opgave.

Lukket for kommentarer.