En stresset muldvarp med sløret syn og alt for travlt til at kigge ordentligt efter. Sådan opfører din læser eller bruger sig på din hjemmeside.
Det kan godt være, du skriver en masse godt indhold på din hjemmeside. Men brugerne har ikke tid til at dvæle ved alle guldkorn og fine muligheder, du lægger frem.
På nettet er der stor forskel på, hvad vi gerne vil have brugere til at gøre, og hvad de faktisk gør. De vil bare finde noget, der ligner det, de leder efter. Og så hurtigt videre, enten til et interessant afsnit i teksten eller noget, de kan klikke på.
Acceptér det og skriv efter det
Det kan være en bitter skrivepille at sluge. Men du bør alligevel indrette dig efter det, når du skriver på nettet: Gør dit indhold tydeligt, målrettet, overskueligt og nemt at scanne. Og regn ikke med, at de gider læse alt, du skriver.
Næste indlæg her på bloggen handler om skriveteknikker, der virker godt på nettet.
Vi er gode til at scanne
Steve Krug er ekspert i brugervenlighed på nettet og har beskrevet den nærsynede bruger i bogen ”Don’t make me think”. Steve Krug har lavet masser af brugerundersøgelser af websider, og han har tre forklaringer på, at vi som læsere skøjter hen over indholdet:
- Vi har travlt. Vi bruger som regel nettet for at spare tid, så vi gider bare ikke læse mere end nødvendigt.
- Vi ved godt, at vi ikke behøver læse alting. Vi er alligevel ikke interesseret i det hele på en webside. Så det gælder om at finde de relevante bidder, og det gør vi ved at scanne indholdet.
- Vi er gode til at scanne. Vi har gjort det hele livet med aviser og bøger for at finde de interessante steder. Så vi ved det virker.
Tilfredse læsere spilder ikke tiden
Det er lidt simpelt stillet op, og der er selvfølgelig undtagelser. Men på den anden side gør det ikke så meget. Du får flere tilfredse læsere, hvis du gør det nemt for dem at finde det, de kom efter. Det kan både være en hel artikel, men det kan også bare være et par afsnit af den. Måske de smutter hurtigt igen, men de vil være glade for, at de ikke har spildt tiden med at lede.
Så er det kun din forfatter-stolthed, der måske lider lidt. Men det kan de tilfredse læsere godt leve med.