Vær personlig på nettet

Internettet er en meget personlig måde at kommunikere på. Der sidder næsten altid kun en ved skærmen og kigger på din hjemmeside, så teksten bliver bedre og mere vedkommende, hvis du indretter dig efter det.

Så vær personlig i din tekst: Skriv Du, Dig, Din, evt. De og Deres til din læser. I stedet for Kunder, Brugere, Patienter eller lignende. Det er ikke forkert, men det bliver hurtigt abstrakt og for upersonligt.

Og ikke mindst: Skriv Vi, Os eller Jeg om dig selv eller virksomheden.

Personligt udgangspunkt

Du skal ikke gøre det hele tiden, og du må selvfølgelig gerne bruge dit firmanavn på din hjemmeside. Men udgangspunktet bør være, at du henvender dig direkte til din læser, så personligt som muligt. Skriv til dine læsere som mennesker af kød og blod ikke en del af en stor anonym gruppe.

Ikke useriøst

Vær ikke bange for, at det bliver useriøst. Det gør det næsten aldrig, og du kan sagtens være seriøs og professionel med andre virkemidler.

Og alternativet er værre: Upersonlig og overfladisk tekst, som kunderne ikke synes henvender sig til dem og ikke altid forstår.

Eksempel 1

Firmaet har et godt tilbud til kunderne.

Bedre og mere personligt:

Vi har et godt tilbud til dig.

Eksempel 2

Lægehuset tager sig god tid til sine patienter.

Bedre og mere personligt:

Her i Lægehuset tager vi os god til dig som patient

Eller endnu mere vedkommende:

Vi tager os god tid til dig.

Du lyder sur når du skriver