Sælg din tekst til Google ved at skrive en god title

Hvis du vil det bedste for din tekst, skal du sende den ud på nettet med en god titel eller title.

Sørg for at skrive gode nøgleord og giv læseren lyst til at besøge din hjemmeside. Ikke altid en nem opgave på knap 70 tegn, men her er et par tips.

Ekstra overskrift

Title er en slags ekstra overskrift til siden på nettet med din tekst. Dens allervigtigste funktion i dag er at sælge dit indold til Google, danskernes allermest brugte søgemaskine. Google bruger titlen til at vurdere din side til søgninger.

Desuden står titlen øverst på siden eller et faneblad, afhængigt af din browser. Den bliver også brugt som navn til bogmærker og foretrukne.

Linket til din side

Når læseren har lavet en søgning i Google, er det sidens titel, der står øverst som link til din side. Hvis der er sammenfald mellem søgning og nøgleord, bliver de fremhævet med fed skrift.

Det er her, læserne vælger at klikke  ind på din side eller en anden. Og de bruger i høj grad din titel til at beslutte sig.

Husk i øvrigt, at der er andre faktorer, der afgør din placering i Googles søgninger. Din title er vigtig, men links fra andre hjemmesider betyder mest.

Mere end en overskrift

Title er ikke det samme som tekstens overskrift. De kan sagtens være lidt ens, men titlen kan sandsynligvis være længere og skal sælge dit indhold endnu mere.

Hvis du ellers har lavet en god overskrift til din tekst, kan det virke mærkeligt at ændre den. Men prøv alligevel, og tænk først og fremmest på at få flettet relevante nøgleord ind i titlen.

Allerhøjst 70 tegn

I søgeresultaterne viser Google cirka 70 tegn fra din title. Du skal altså holde dig under 70 tegn inkl. mellemrum. Du kan godt skrive mere, men det vil ikke blive vist, og Google giver det ikke samme vægt som det synlige

Det er godt lægge godbidderne i starten af linjen. Jeg har selv gode erfaringer med at skrive nøgleord allerførst, fx. sådan:

WordPress: Hjemmeside du selv kan opdatere. Køb din hjemmeside her

Hvor jeg har satset på nøgleordene ”Wordpress” og ”hjemmeside”.

Ingen volapyk

Men det nytter heller ikke at proppe en masse gode søgeord i titlen. Skriver du volapyk, mangler du argumenter for at klikke videre.


Det kan godt være, at abctekst ligger højt i søgeresultatet. Men jeg får ikke lyst til at klikke derind. Gør du?

Opfordring allerede i titlen

Hvis du skriver til en webshop, er det godt at arbejde med Call to Action, at opfordre læseren til at foretage noget aktivt allerede på dette niveau.  Altså ”bestil her”, ”tilmeld dig”, ”køb”  osv. Prøv også med de gode salgsord som ”gratis”, “tilbud” og lignende.

Men prøv også at gå et skridt videre og skriv, hvad læseren kan få ud af at gå ind på din side. Så i stedet for ”Køb denne bog” kunne du skrive ”Spar penge, ved at købe denne bog”.

Eller ”Vandtæt regnfrakke på tilbud…” kunne i stedet være ”Regnfrakken holder dig tør. Godt tilbud nu..”

“Tilmeld dig vores nyhedsbrev” er ikke dårligt, men kan forbedres ved at fortælle hvad læseren får ud af det, fx.: “Skriv bedre tekster: Tilmeld dig nyhedsbrevet med tips og tricks”.

Hvor skriver jeg min title?

I den rå web-kode ligger titlen næsten øverst på siden mellem koderne <title> </title>. Men du behøver ikke skrive i koderne. De fleste hjemmeside-systemer har funktioner, hvor du kan redigere den.

Bruger du fx. WordPress til din blog eller hjemmeside vil systemet snuppe din alm. overskrift som title og supplere med bloggens navn. Det er ikke nogen dårlig løsning, men heller ikke fantastisk. Hvis du i installerer et ekstraprogram (plugin) kan du selv trimme dem sidens titel og resume.

Ud over title, bør du også skrive et godt resume, som står nedenunder titlen. Men det vil jeg skrive om en anden gang.

Tjek overskriften igen

Flere af disse tips gælder selvfølgelig også for sidens almindelige overskrift. Så når du har lavet en god title, så gå lige tilbage til overskriften igen. Den kan sikkert forbedres lidt mere nu.

Mere om titles og meta-beskrivelser:
Få mere trafik via Google –  uimodståelige titles og descriptions

Skriv fængende titler og meta-descriptions